31 December 2010

rentetan 2010

ya, penghujung 2010 telah tiba…seperti tahun-tahun yang lepas, suasananya masih sama..semakin meningkat dewasa ni aku kira sambutan tahun baru makin tak di rai…ada pelbagai sebab yang yang menjadi penyumbang…antaranya semakin susut bilangan teman untuk di ajak menjadi pendamping…masing-masing dan ada komitmen dan pasti ada cara baru untuk mereka meraikan mengikut adunan masing-masing….tetapi sebab paling utama adalah kepadatan manusia yang berpusu-pusu meraikan ketibaan tahun baru yang mana amat menyesakkan aku…

hish, dulu zaman muda remaja boleh la bersesak-sesak ni..sekarang?? jangan harap la..tak kuasa aku nak berhimpit-himpit dengan manusia yang ramai macam semut kerumun gula tu….rimas okeh plus makin serabut pula otak aku karang..sah-sah tahun depan (macam lama je tahun depan tu walhal esok dah 2011 cik zana ooiii) aku nak pergi berperang…jadi tak perlu nak tambah selirat wayar otak aku lagi ni…cukup-cukup la otak aku dan sarat dengan pelbagai info bahan untuk pergi berperang….
 
seperti biasa, entri terakhir di 2010 adalah untuk memperkatakan isu-isu yang berlaku sepanjang tahun sebelum 2011 bermula…rasanya banyak perubahan yang berlaku sepanjang 2010 ni…serius, aku sendiri pun sukar nak percaya dengan beberapa keadaan yang terjadi….kalau bercakap soal azam 2010…herm, ada sesetengah darinya menjadi…berjaya mengikut apa yang aku rancangkan…al-hamdulillah….beberapa item yang aku teringin beli pun berjaya di sambar dengan jayanya…cuma ada beberapa lagi masih belum di miliki dek kekeringan RM…jadi kita akan bawa baki ke hadapan…jangan risau…pelan-pelan kayuh…

agenda aku untuk bergelar pelajar semula tercapai di tahun 2010..tu pun, hampir-hampir juga aku tolak bilamana mengenangkan kesukaran yang bakal di hadap…memang tu pun dugaan maha besar yang perlu aku tepis..haih….harap-harap kesabaran masih menjadi teman setia aku… =)

selain tu juga, tahun 2010 memberi peluang untuk aku bercuti merehatkan minda…dan bukan percutian yang biasa-biasa bila aku dapat pergi naik belon a.k.a flight..ceh, nak gak speaking London….heheh…bukan apa, selama ni susah sangat nak realisasikan edisi cuti-cuti negara ni…banyak nau programnya pun… tapi 2010 aku berjaya…dan jangan tak tahu di sebabkan kegirangan tu, sekali lagi percutian di rancang untuk aku pergi ke bumi singa bersama BFF 2011 nanti….segalanya dah di atur…hanya menunggu masa dan ketika…harap sangat tiada aral yang melintang… =) dan harap sangat menjadi kenyataan, disebabkan tahun 2011 nanti BFF aku tu akan bertukar status…syahdu okeh bila mengenangkan aku masih lagi mencari…

bab mencari ni merupakan azam aku yang masih lagi tertunggak..dah hampir 3 tahun kot tak mampu di lunaskan…haih…camno ni??? nampaknya kata kunci mencari tu menjadi azam aku untuk 2011..disebabkan rasanya tiada apa yang mengganggu, boleh la aku fokus 100% untuk xpdc mencari tu..hikhikhik….sama seperti perenggan terakhir dalam entri di hari terakhir yang lepas-lepas, selamat tinggal 2010 dan selamat datang 2011..harap-harap di tahun 2011 kehidupan akan lebih membaik dan pencarian incik arjuna berjaya….woohooo...

30 December 2010

Tahniah Skuad Muda Harimau Malaya

hari ni sisipan akhbar memaparkan ceritera-ceritera indah yang bisa membuatkan rakyat Malaysia tersengih sepanjang hari…rasanya semua orang dah tengok dan dah tahu pun kejayaan pasukan bola sepak kita memenangi Piala AFF Suzuki…Skuad Harimau Muda di bawah pimpinan K. Rajagopal berjaya menamatkan penantian 14 tahun jutaan rakyat Malaysia…


gambar semua ihsan suratkhabar utama
aku yang menyaksikan melalui kaca tv pun turut teruja dan terjerit-jerit cemas di kala gawang kita cuba di bolosi….rasanya, tak salah kalau pujian patut di beri kepada penjaga gol, Khairul Fahmi Che Mat yang beraksi cemerlang terutamanya ketika berhadapan dengan sepakan penalti yang seisi Malaysia cemas dan berharap janganlah gol…walau pun membenarkan dua kali gawang di bolos tapi, perlu di ingat juga, tampanan bahaya dari pasukan Indonesia berjaya beliau tangkis dengan gayanya…kalau tak, aku rasa Indonesia bakal berpesta gol….

ceewaaah…pujian melangit…tapi pada aku itulah kenyataan sebab pertahanan kita agak kelam-kabut sikit walau pun berjaya menangkis percubaan bahaya di depan kotak penalti (wah, bahasa bola sudah menjelma..hehehe)  agaknya gugup kot beraksi di depan 95,000 penonton Indonesia…di ulang lagi sekali 95,000 penonton okay…bukan jumlah yang sedikit…jadi aksi incik Fahmi tu patut di berikan pujian….

walau apa pun, pujian tetap di berikan juga kepada seluruh pasukan lebih-lebih lagi jurulatih kita K. Rajagopal…semangat berpasukan yang memacu kejayaan termanis ni…serius,aku tabik dengan K. Rajagopal dan pasukan bola sepak kita…macam K. Rajagopal tu… mamat ni tenang je orangnya…walau pun di provok hebat oleh media dan juga penyokong fanatik Indonesia sendiri….cayalah bro!

aku sendiri pun hilang sabar dengan pelbagai versi karut di dada-dada akhbar…paling seronok bila menyaksikan pertembungan Amri Yahyah dengan Bambang Pamungkas….seingat aku mamat berdua tu pernah berada dalam satu pasukan yang sama….dan paling membuatkan aku terasa semangat kesukanan yang tinggi bila kedua-dua pasukan saling bantu-membantu bila ada yang mengalami kecederaan..indah sangat untuk di lihat…alah, ni kan cuma permainan doang…tak perlu terlalu taksub…adat permainan, mesti ada yang kalah dan menang….

untuk Skuad Muda Harimau Malaya, jangan terlalu di buai-buai dengan kejayaan kali ni…kalau boleh, jadikan ni penanda aras untuk lebih mengekalkan momentum permainan…siapa tahu kan, kita boleh beraksi dalam Piala Dunia..takda yang mustahil andai usaha di lipatkali gandakan….

juga untuk barisan penyokong, contohi semangat penyokong setia Indonesia..setia menyokong pasukan mereka walau dalam apa situasi pun..menang kalah sentiasa di sisi…belajar untuk menerima apa saja situasi….jangan menang di puji, kalah caci maki di beri….

gambar ihsan Kosmo
tahniah untuk Safee Sali yang berjaay di nobatkan sebagai penjaring terbanyak dan untuk

gambar ihsan incik internet
si keeper Khairul Fahmi Che Mat, you tetap best player di hati I…eh, rasanya di hati semua rakyat Malaysia kot…hikhikhik….

29 December 2010

Cinta Pertama



gambar ihsan incik google
kali ni aku nak buka ceritera cinta...feeling-feeling sikit yer nak hujung tahun ni...orang kata (orang kata ye, bukan aku yang kata) cinta pertama susah nak lupa...ye ker??? tapi tak semestinya orang pertama yang kita bercinta tu adalah cinta pertama kita... (err, korang faham ke idak ni???)

okeh, pakai bahasa yang mudah nak hadam...mungkin kita akan jumpa kita akan jumpa cinta pertama kita pada orang yang kedua, kelima atau keseploh...heehhee,,,tapi ada juga yang dapat cinta pertama pada orang pertama...wah, untungnya orang itu...ada banyak unsur yang mencipta cinta pertama ni...

pada mereka yang mengakhiri cinta pertama dengan ikatan sah, tahniah aku ucapkan...jaga la ia dengan sebaik mungkin...tapi pada mereka yang cinta pertamanya kecundang di tengah jalan dan tidak kesampaian, nasihat aku lupakan jelah...!!!

jangan sesekali hidup dalam kenangan...bahaya untuk perhubungan semasa...kan jodoh pertemuan Allah yang menentukan...belajar terima kenyataan...ada sebab kenapa cinta tu tak kesampaian...
renung-renungkah dan selamat beramal....

25 December 2010

Hohoho...Merry Christmas


mengucapkan selamat hari natal kepada warga Malaysia yang menyambutnya....
nikmati hari dengan senyuman ya...

23 December 2010

study week


gambar ihsan incik google

berpantang dari menulis sehingga selesai peperiksaan....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
gila, sah-sah la aku akan terus menulis walau pun gigih berperang...tipu la kalau nak berpantang bagai tu...cuma mungkin lambat sikit entri di buat...tuntutan lebih untuk study supaya aku tak gemuruh di dewan peperiksaan dan kurangkan aktiviti baling dadu....haha...selamat study untuk mereka yang akan berperang macam aku.... =)

gambar ihsan incik google

Payahnya Bila Atap Nak Jadi Tiang, Tiang Nak Jadi Dinding

Ada satu cerita rakyat zaman dahulu kala, dalam nada simbolik membawa kisah bagaimana perkakas dalam sebuah rumah saling melihat bebanan yang ditanggung olehnya, dan merasakan bahawa yang lain tidak seteruknya.

Kisah bermula bilamana atap merasa dialah yang paling berat menanggung bebanan berbanding yang lain, dia terpaksa menahan hujan, panas, dia terpaksa berjemur ditengah-tengah panas, peritnya tak terkira, demikian juga bila hujan turun, dialah yang terpaksa berhadapan dengan hujan ribut ini. Perasaan kecewa dan sedih bertambah bilamana atap tengok tiang yang dirasakan lebih rehat dari dia, tak kena panas dan tak kena hujan, lalu ia merungut:

“Sedapnya jadi tiang, tak kena jemur di terik panas mentari, dan tak payah susah payah menahan hujan ribut, alangkah seronoknya kalau boleh jadi tiang”.

Mendengarkan kata-kata atap, lalu tiang menjawab:

“Kamu tak tahu betapa setiap saat aku terpaksa memikul bebanan beratnya atap, kayu alang dan kayu lain yang berat di atas bahu aku. Engkau atap, lebih senang, tak payah pikul bebanan berat macam aku,” rungut tiang. Kata tiang terkadang aku cemburu tengok dinding, dia tak kena panas, dan tak kena pikul bebanan berat macam kita.

Sedang mereka berbual, rupanya dinding mendengar, lalu menyampuk:

“Jangan kamu fikir yang panas dan berat saja. Aku lagi susah, nak kena jaga keliling rumah ni, aku kena lindung semua isi rumah, akulah benteng menutupi aib dalam rumah, akulah penyimpan rahsia mereka, tapi aku jugak kena ketuk bilamana nak tampal, nak sangkut apa-apa. Sebenarnya aku rasa yang senang, bukan aku, tapi tangga.”

Mendengar kata-kata dinding itu, tiba-tiba tangga pun mengeluh:

“Kamu jangan tengok hujan panas, bebanan saja. Tapi aku rasa aku nilah yang paling berat antara semua perkakas rumah ni. Aku terpaksa kena hujan panas, aku terpaksa pikul babanan orang pijak aku bila nak naik, bila nak turun, dan lebih malang lagi mereka pijak aku dengan kekotoran yang mereka bawa.

Tapi bagi aku kalau ini yang telah ditakdirkan aku redha, biarlah aku berkhidmat semampu aku, sebelum semua kita rebah menyembah bumi semuanya.”

MORAL OF THE STORY:-

Pengajaran dari kisah tersebut ialah jangan kita hanya nampak susah kita, tapi tak pernah fikir susah orang lain, dan yang lebih penting jangan kita

nak jadi benda lain. Kita harus jadi kita, kerana itulah amanah yang diberi kepada kita. Payahnya bilamana atap nak jadi tiang, tiang pulak nak jadi dinding dan dinding pulak nak jadi tangga.

Bersyukurlah apa adanya....renung-renungkan la ya....

21 December 2010

Pasangan Razif yang sangat cute + romantik membuatkan aku serasa ingin bercinta + berkahwin

haa, ambik kau, punya panjang tajuk entri aku letak..hehehe….gedix je nadanya kan…kahwin benda kalau calon-calonnya pun tarak…

okeh, rasanya umum dah tau kan siapa pemenang edisi sulung rancangan realiti Mari Menari…jadi, tahniah untuk pasangan Razif yang menjadi calon kesukaan aku sejak mula lagi.. =) dengan perolehan peratusan undi 52%, pasangan sama padan ni menewaskan pasangan Ariz yang memperolehi 48%...sebenarnya dua-dua pun aku suka…cuma rezeki lebih memihak pada pasangan Razif...apa pun, tahniah untuk kedua-dua pasangan ni…

tiap-tiap minggu aku teruja untuk menonton Mari Menari..apa tidaknya, rasa cinta terhadap tarian masih lagi menebal tapi mungkin keadaan tak mengizinkan buat masa sekarang ni…kalau di beri peluang, boleh juga aku kembali ke arena itu…*sengih* 
sekurang-kurangnya dengan rancangan ni bolehlah mengubat kerinduan aku...*kenangan* 

seronok sebenarnya kalau ada partner yang minat sama dalam bidang ni…teringat zaman sekolah dulu bila berkongsi minat yang sama dengan cik abang….mungkin tu juga penyebab keserasian pasangan Razif ni bila sama-sama suka melakukan aktiviti yang serupa…dan yang paling best bila keserasian tu menyebabkan mereka berdua memenangi kondo bernilai RM350 ribu....pergh...rezeki... =)

sekali lagi, tahniah untuk pasangan Razif....

gambar ihsan fb mereka

17 December 2010

nak phone baru

best kan kalau ada yang bermurah hati memberikan kita telefon baru sempena tahun baru yang bakal menjelang....
beruntung la kalau ada yang nak memberinya...
tapi, kalau takda, apa kata korang belajar-belajar la memberi penghargaan kepada diri sendiri....
mana yang ada duit lebih tu, boleh la membuat survey untuk membeli mana-mana phone yang berkenan di hati, sejajar dengan budget yang ada...
hah, dengan Celcom Promo dapat membantu korang membuat pilihan...
pilih mana-mana pakej yang berkenan di hati... info lanjut, boleh klik
DI SINI

Berry jenis apakah anda???

hahahah, aku tengah ketagih bermain satu permainan ni walau pun baru je membuat pendaftaran...
sekurang-kurangnya, boleh gak lepaskan tensen...
apa kata, korang pun mencuba sama...

15 December 2010

tetiba teringat kat kawan lama...apakah????


sejak dua menjak ni aku teringatkan seseorang…seseorang yang pernah rapat dan menjadi salah satu keutamaan dalam hidup aku…kebetulan, kotak hikmat aku selongkar…terjumpa pula dengan surat dari dia…jangan tak tahu you all, zaman dulu kala mana ade facebook, twitter segala…surat tu la yang paling hebat…hehehe…rindu dengan era surat menyurat ni…*sengih*

entah kenapa aku dok asyik ingat kat dia…teringat segala aktiviti yang dijalankan bersama…terutamanya bab kenakalan la kan…hahaha…. zaman remaja…bukan fikir apa pun…apa yang dirasakan betul, tulah yang di buat…nak pula bila rumah dekat dengan salah satu pusat membeli belah terkemuka, sunway pyramid..hissh, dulu tu yang paling happening tau...langkah semakin panjang…agak-agak bosan jer, ada la muka aku dengan dia kat kepala singa tu...kelakar sangat bila teringat balik, betapa sanggupnya kitaorang pergi dengan berbaju kurung…berbaju kurung di sunway pyramid??? rasanya sekarang tak cool kot berbusana sedemikan rupa…tapi sesekali kalau aku menyinggah ke sana dan ternampak ada yang berbaju kurung, terus aku teringatkan dia…

banyak yang dah di lalui…suka duka, pahit manis dan segalanya…melalui zaman remaja dengan penuh keseronokan…tapi adatlah kan, dalam persahabatan ada pasang surutnya…semakin meningkat dewasa, semakin terserlah perangai sebenar masing-masing…ada beberapa insiden merenggangkan persahabatan kitaorang...selalu sangat terjadi percanggahan pendapat dan karektor…dan mungkin aku yang tak mampu lagi bertahan, mengambil langkah drastik bila noktah persahabatan kuletakkan…sedih??? tu dah pasti..dia antara orang yang paling rapat dengan aku….sampai sekarang pun masih lagi tak bertegur sapa…

sebenarnya tak di beri kesempatan pun sebab aku yang sedaya upaya akan mengelak dari berjumpa dia…yang cuba mengelak itu adalah aku dan bukan dia…kejam pula rasanya kan..tapi tulah diri aku yang sebenar dan aku tak mampu nak berpura-pura senyum berjumpa dengan orang yang aku paling meluat…meluat dengan perangai dia yang pada aku langsung tak relevan di ketika itu…tapi aku lupa…setiap orang ada perangai masing-masing dan siapalah aku untuk menilai..lagi pun, segala konflik tu berlaku ketika zaman remaja..zaman budak-budak…apa ada hal…adik beradik pun boleh bertekak apatah lagi kawan…

aku tak menafikan yang aku rindu dia..rindu nak mengumpat-ngumpat..rindu nak lepak dan gelak ketawa santai…rindu dengan segalanya…egonya aku bila tak approved dia dalam facebook….opps, bukan ego cuma terkejut dan aku tak rasa bersedia untuk menarik semula tanda noktah tu..

tapi sekarang ni aku rasa aku dah bersedia…bersedia untuk memulakannya semula…bersedia untuk melupakan segala yang berlaku di zaman lalu yang kini dah di naik taraf menjadi satu kenangan…

pasal surat-surat tu, aku pun terkejut sebenarnya bila ianya masih lagi disimpan…dan bila di baca semula, kenangan tu makin kuat dan rindu tu makin tebal….mungkin ni salah satu petanda…kita biarkan ianya mengikut aturan hidup…kalau betul aku dengan dia boleh berkawan semula, pasti Allah memudahkan perjalanan…. =)

14 December 2010

Masalah perut bunch semakin berleluasa…

aku percaya ramai yang menghadapi masalah seperti yang tertera pada tajuk entri…kan..kan…haip, jangan nak tipu ler..aku pun hadapi benda yang sama jugek…tapi, tapi….taklah setinggi mana..tu pun aku dah risau tahap gaban…kita nak slim bukan nak tunjuk kat orang tapi sekurang-kurangnya shantek la sikit bila perut slim ni…nak duduk pun senang jer kan…terutamanya bila duduk jenis bersimpuh macam perempuan melayu terakhir tu…aku memang obsess dengan kecantikan dan rasa cam best  je tengok sesuatu yang cantik…menghargai ciptaan tuhan…tapi kalau muka lawa badan cantik, perut plak spoil…shantek ke???? teeetttttt!!!!! tak macam sesetengah orang yang tak kisah pun then siap menampakkan lagi spare-tyre yang berlipat-lipat tu…eeww….buruk okeh…
kekadang rindu zaman sekolah dulu yang mana sangat aktif bersukan sehinggakan perut tak sempat untuk menjadi buncit..rata cam jalan raya….masa tu pakai apa pun shantek…baju kebaya, kemain berderet dalam almari aku…pantang melawat tailor, mesti nak tempah baju kebaya…baju kurung, jangan harap la..malam sikit…tu kira pilihan terakhir….huhuhu..tapi sejak dah bekerjaya, aktiviti bersukan jarang sangat di buat…masa takda la…tak sempat nak pergi..takut pergi sesorang, kan best kalau ada yang teman…arghhh, semua tu alasan…nak seribu daya, taknak boleh blah (oit salah peribahasa la!) hehehe…tu peribahasa aku..okeh, kita gunapakai yang betul..sila jangan rosakkan peribahasa yang sedia indah tu…bak kata orang dulu-dulu, nak seribu daya, taknak seribu dalih…tapi yang dalih tu ler yang mudah untuk aku senaraikan….wakaka…..
jadi, untuk membantu kita menangani masalah ni, apa kata cuba produk

gambar ihsan google
rujuk sini untuk lebih info mengenai produk ni...
hah, mesti ada yang teringat dengan dutanya kan..yer…
Nora Danish si puteri tu memang shantek….aku pun suka dengan dia…tak teringin ke nak shantek macam cik puteri ni…yang penting kena rajin sikit…senaman kena amalkan sama untuk hasil yang lebih cepat…makan pun perlu di jaga juga…
ada beberapa petua yang aku kira masih relevan untuk di guna pakai sekarang ni..antaranya:-
  1. jangan makan bersulam air
  2. pastikan makanan di kunyah lumat sebelum di telan…macamana nak tahu ianya cukup lumat??? cuba korang kunyah dalam kiraan 30 kali…sure makanan tu habis lumat…tapi, tengok keadaan la..kalau rasa-rasa dah cukup lumat, tak payah la sampai nak tunggu kiraan ke 30 baru nak telan…
  3. kurangkan minuman berais (ni yang aku lemah..tapi, cuba la untuk kurangkan)
  4. postur duduk yang betul..badan kena kasi tegak…barulah perut tu tak berlipat dan berlapis
  5. banyakkan minum air suam…kalau rasa jemu dengan air suam yang sememangnya takda perasaan perasa, boleh la tambah hirisan lemon ke dalamnya…hey, terselit kebaikan juga…nak tahu kebaikannya, sila baca di blog Hanis Zalikha…aku pun dapat info dari sana…
nak info lagi banyak, pergi jenguk website Kevin Zahri…siapa Kevin Zahri ni?? alahai, takkan la tak kenal salah seorang tenaga pengajar Akademi Fantasia juga..tak kenal??? mamat ni ex boyfriend si Intan Ladyana yang sekarang ni berkasih-kasihan dengan Kamal Adli…tak kenal juga, pi la search sendiri….huh….
apa pun, semua ni bergantung juga pada kita..ada usaha, ada la hasilnya kan….tak rugi kalau try pun….so, selamat mencuba….

13 December 2010

positif kata

When you keep saying you are busy,
then you are never free...




When you keep saying you have no time,
then you will never have time...



When you keep saying that you will do it tomorrow,
then your tomorrow will never come...

~secara tak sengaja bait-bait perkataan ni aku perolehi..nampak mudah je frasa ayatnya tapi makna di sebaliknya, makan dalam wooo....jujurnya, ketiga-tiga tu pernah aku lakukan...terutamanya pada mereka yang selalu sangat menjengkelkan aku...ahaks...tapi, mood baik mulai datang....fikir punya fikir, rasa kejam pula berkelakuan sebegitu rupa...ngeh..ngeh...slowly, i will change that habits... =)

10 December 2010

DiGi Youth K-POP Live


panggilan untuk peminat artis dari Korea...
jom pi konsert mereka yang akan berlangsung pada 13 January 2011...
untuk info lanjut, klik konsert retis korea

09 December 2010

Mangsa badi sehati berdansa???

terkesima aku bila mendengarnya..aku dok melayan Hot FM, tup-tup keluar pula cerita ni…Juara Sehati Berdansa Musim ke-3, Sein ruffedge sah bercerai talak 1 dengan isterinya, Nana…
gambar ihsan mStar
rasa macam tak percaya jer…terus aku dan cik pereka saling berpandangan…takda jodoh…tulah yang terlintas di minda aku..yalah, kita tak tahu apa yang terjadi antara dorang, tak adil kalau nak menghakimi berdasarkan apa yang dilihat dari mata kasar….

sengaja aku dok melayari forum-forum yang wujud di internet…rata-ratanya menyalahkan program realiti yang pernah mencetuskan fenomena tu..wajar ke program tu dipersalahkan??? ya, memang la dah ada yang bercerai-berai bila join Sehati Berdansa tapi takkan itu nak di jadikan alasan…pada aku, program tu tak salah pun…niatnya nak merapatkan hubungan suami isteri…tapi mana nak tahu kalau surata jadi sebaliknya…kita manusia, hanya merancang…

berbalik pada kes Sein dan Nana, apa yang aku respek bila urusan perceraian di selesaikan secara budiman…hakim sendiri pun puji sikap mereka berdua ni..kalau tak percaya, cuba rujuk mStar

tulah yang sebaik-baiknya pun…kalau urusan perkahwinan di selesaikan dengan elok, apa lah salahnya kalau isu penceraian juga diselesaikan dengan baik….tak macam sesetengah artis dan individu bukan artis yang merumitkan lagi urusan penceraian….tanggungjawab tetap tanggugjawab walaupun ikatan suami isteri terlerai..kesian kat anak-anak yang tak tahu apa-apa, tak memasal jadi mangsa konflik orang dewasa….

rasanya tak perlu kot nak disensasikan kes-kes macam ni…artis pun manusia biasa juga..bagi mereka ruang sama seperti kita, golongan bukan artis ni…untuk Sein dan Nana, moga tabah menghadapi ujian dari Allah...



Ngangkung


dari mula cerita di tayangkan sampailah ke penghujung, seisi panggung ketawa riang..serius, kelakar sangat terutamanya gandingan Azad dan Angah Raja Lawak…tentang Shaheizy Sam, tak perlu la dipertikaikan…kata Pelakon Pembantu Terbaik FFM kan…cuma wataknya tak berkembang sangat tapi aku suka dengan mainan karektor muka yang tampak bersahaja walau pun, nada suara ada sedikit di buat-buat..agaknya nak membezakan karektor Azim dengan Adnan Sempit…susah sebenarnya akal nak memadamkan karektor Adnan Sempit yang kukuh terpahat…

cerita bermula apabila Azim lakonan Shaheizy Sam terpengaruh dengan ajakan Tasnim (lakonan Azad) dan Wan (lakonan Angah Raja Lawak) untuk menjebakkan diri dalam aktiviti mengangkung di mana sinonim dengan mereka yang fanatik nombor ekor…dari situ la, macam-macam insiden kelakar seram bermula…aku rasa rencah yang menyedapkan lagi filem ni bila pemilihan pelakon sangat bagus…masing-masing ada watak tersendiri...sebagai contoh, watak Lan Pet Pet yang memegang watak bomoh….pun kelakar tak hengat punya…watak hantu pun not bad…dan dialog cerita juga bersesuaian…punch line yang bagus sebab tahu mana part nak di kelakarkan dan mana part yang perlukan perhatian serius…

apa pun, congratz kepada Shaheizy Sam dan tenaga produksi…cadangan penuh dari aku supaya korang pergi la menonton di panggung….tak salah menyokong industri filem tanahair…tak semua filem yang dihasilkan, tak berkualiti…masih ada yang hasilnya lebih baik kot dari sesetengah filem dari luar tuh…

03 December 2010

Hari Bersamanya



Sheila On 7 – Hari Bersamanya



Hari telah terganti
Tak bisa ku hindari
Tibalah saat ini bertemu dengannya


Jantungku berdegup cepat
Kaki bergetar hebat
Akankah aku ulangi merusak harinya

[*]
Mohon Tuhan
Untuk kali ini saja
Beri aku kekuatan
‘tuk menatap matanya


[**]
Mohon Tuhan
Untuk kali ini saja
Lancarkanlah hariku
Hariku bersamanya
Hariku bersamanya


Kau tahu betapa aku
Lemah dihadapannya
Kau tahu berapa lama
Aku mendambakannya


Back to [*][**]


Tuhan tolonglah (beri kesempatan)
Tuhan tolonglah (beri kesempatan)


Back to [*][**]


Hariku bersamanya
Hari bersamanya
Hari bersamanya
Hari bersamanya
Hari bersamanya
Hari bersamanya
Hari bersamanya


Tuhan tolonglah
Hari bersamanya
Tuhan tolonglah
Hari bersamanya

01 December 2010

masih mencari

hampir dua bulan lebih aku bergelar pelajar menara gading….hehehe…saja nak pakai term ni…masih lagi dalam proses membiasakan diri sebenarnya…adoyai, baru semester pertama aku dah mula rasa keserabutannya...nak pula bila cuba memenuhi segala bentuk komitmen yang menuntut perhatian dari aku…

serius, badan aku sangat penat..otak masih mampu bertahan tapi kalau dah badan penat pastinya kerjasama yang jitu sukar di bentuk….dengan usia yang semakin meningkat (masih muda remaja yer..hikhikhik) sistem badan tak sehebat dulu…tak seperti era diploma bila aku mampu bertahan walau pun tak tidur dua hari tapi kalau sekarang aku nak buat macam tu, absolutely flat! bila fikir-fikir balik, rasanya sebab aku bekerja dalam masa yang sama…kalau dulu, 100% fokus tu dibahagikan kepada study dan aktiviti berjimba-jimba dengan mereka yang sesosial dengan aku… =) tapi sekarang ni peratusan tu makin bertambah cabangnya..banyak agenda yang perlu aku jengah sama…haih…

atau mungkin aku perlu buat penyusunan jadual…yelah, tak boleh hentam keromo je sekarang ni…semuanya perlu di rencanakan supaya jadual aku cantik seperti dulu….apa yang penting, kerjasama  aku kena alert dan sedar diri sebab sampai sekarang aku masih tak percaya yang aku dah sambung degree walau pun, tiap-tiap minggu aku datang kelas…sengal tak???? dengan tutoran suka hati mak aku je nak buat ke idak, dengan study last minit yang memang paras mati lemas tak hengat punya…dengan datang kelas satu hape persediaan pun aku tak buat…oh my god…memang dah kritikal…RM2400 bukan satu amaun yang sikit yer…banyak benda kot boleh dibeli dan berpoya-poya dengan duit sebanyak itu….

dah nak final exam dah ni…takkan masih tak percaya lagi….okeh..kena pasang azam baru then kena paksa diri…kena mendesak dan menggesa…kalau tak, haruslah keputusan aku nanti tak seindah mana…tidak…!!!!!! aku nak result yang maha gempak supaya aku boleh beli sesuatu sebagai imbuhan kepada diri sendiri…pesanan khidmat masyarakat, sila-silalah gandakan usaha bermula dari sekarang….renggangkan sedikit aktiviti berkicau dan bermuka buku…tak lama pun…dua bulan je lagi..nanti lepas final exam, online la sampai lebam…ngeh…ngeh…ngeh….

30 November 2010

Pengguna Celcom

Hah, untuk mereka yang gilakan gadget bergelar Blackberry a.k.a BB, bole la visit website Celcom untuk melihat secara terperinci apa yang diperkatakan tentang promo Celcom Biz BB...agak menarik juga la sebab aku pun jatuh chenta juga dengan gadget ni..tapi rezeki belum mengizinkan untuk aku memperolehinya...Insya Allah, tak lama lagi merasa la berpacaran dengan beri itam ni... =)

Abang Madi's wedding


yeaayy, ahli Kezenians bertambah bila salah seorang sepupu kitaorang melangsungkan perkahwinan baru-baru ni…dan  pastinya kelibat aku tak kelihatan maklumlah sibuk dengan edisi perang manja …tak dapat aku merasai kemeriahan itu…huhuhu…tapi sebenarnya kegembiraan menyambut ahli baru bercampur dengan perasaan sedih dan sayu..orang yang paling menantikan detik ni telah pun pulang ke Rahmatullah…jadi, suasana tu ada sedikit lain…tak la meriah sangat seperti biasa…segalanya dalam sederhana….apa pun, kehidupan mesti di teruskan dan titipan doa pasti dikirim moga rohnya tenang di sana…Al-Fatihah…dan buat Abang Madi, selamat pengantin baru…semoga kekal ke anak cucu, bahagia hendaknya…. =)

29 November 2010

Bisakah


Daku terasa ingin membawa
Cinta yang terlara ke titik mula
Kembali mencuba untuk kali kedua
Menggilapkan gerhana jiwa

Pernah ku terasa ingin merayu
Pada kasih dulu pulang padaku
Lupakan dosaku putihkan kelabu
Tenangkan amarahmu
Namun?

Bisakah yang terpadam dinyala
Bisakah yang terhina dicinta
Walau ku himpunkan sesalku
Bisakah terbuka kalbu

Naluri meminta kuungkapkan kata
Seindah bahasa janjikan setia
Akan bersemilah cinta dihatinya
Percaya ku semula
Namun?

Bisakah yang benci disayangi
Bisakah yang dusta dimaafi
Walauku himpunkan sesalku
Bisakah terbuka kalbu

Bila senduku berlinang sayu
Dalam rinduku ku tertanya

Bisakah yang benci disayangi
Bisakah hatiku difahami
Walauku himpunkan sesalku
Bisakah terbuka kalbu

tak jadilah nampaknya


erm, susah nak melawan kehendak takdir…dan sakit hati sesangat bila kita dah berusaha sehabis baik tapi hasilnya nan ado…sekali lagi cuba berfikiran positif…barangkali itu petanda untuk aku meninggalkan lapangan tersebut….usaha dan di gandakan semaksima mungkin tapi kalau masih lagi respon itu bukan milik aku, nampaknya incik akur terpaksa di terima…sampai masa untuk aku mengundur diri…jiwa penat, hati sakit dan perasaan sengsara..tu semua dah selalu sangat aku dapat…aku tak minta jasa di kenang cuma menagih sedikit pengertian…sekurang-kurangnya tunjukkanlah sisi prihatin supaya aku rasa sedikit di hargai…dan kalau itu pun sangat sukar untuk di beri, memang tak kemana la usaha aku ni…kudrat emosi aku dah mula longlai…tak mampu menampung bebanannya…tahap kesabaran pun semakin jauh…dengan keluhan nipis dilepaskan, aku meletakkan titik noktah…kali ni keputusannya nekad…sebarang bentuk pujuk rayu aku tak layan.. yang penting, kekuatan emosi akan aku perkukuhkan supaya sama sekali tak terpengaruh untuk  (aku pun tak tahu berapa banyak) kalinya…dengan ni, aku meletakkan jawatan berkuatkuasa serta merta!

24 November 2010

entri sakit hati + bengang + kecewa dan yang sewaktu dengannya

perkhabaran yang sampai ke telinga membuatkan aku terkesima…perasaan aku ketika ni bercampur baur…sedih + sakit hati + kecewa + bengang+ bosan + kelakar  bersatu menghasilkan perasaan yang susah nak digambarkan dengan kata-kata….

serius, aku sangat-sangat tak sangka…kadang-kadang aku pelik, kenapa setiap gerak geri aku menimbulkan pelbagai tanggapan pada mereka dan semestinya tanggapan itu bukan bersifat yang baik…paling menyakitkan hati bila ada beberapa perkara yang aku rasakan tak perlu untuk dipertikaikan pun tapi tulah yang dicanangkan satu nusantara…tolonglah, tinggalkan pe’el kebudak-budakan tu…!!!

tak perlu menuding jari mencari kesalahan orang lain sedangkan diri sendiri pun tak sesempurna mana…bila aku cuba meleraikan kekusutan, pihak mereka pula mengambil satu langkah ke belakang dan membuatkan aku meluat sangat-sangat bila ayat
“takda apa-apa yang nak dicakapkan” keluar…
bila dah di beri peluang untuk bersuara, gunakan la..tak perlu nak bising-bising di belakang…buat kelakar jer..sah-sah la nada suara tu sumbang mambang…tak payah nak sampaikan rintihan keluh kesah pada orang lain…kalau berani sangat, meh jumpa aku…cakap apa yang tak puas hati sangat…

jangan cakap aku tak cuba mencari kedamaian…benda tu dah lama aku nantikan tapi kalau dah pihak sebelah sana sekali lagi berminat untuk main wayang..silakan…kalau selama ni korang cuma nampak sisi jahat je kan, jadi aku tak teragak-agak untuk teruskan dengan permainan ni…

nampaknya sikap aku yang cuba untuk bersikap telus selalu di pertikaikan dan macam-macam pula yang dilabelkan….lain yang dibicara, lain pula maksud diterjemahkan…makanya, aku rasa skil tu perlu di tukar…aku kena ikut rentak mereka yang lebih sukakan irama samba dari aku yang lebih mencintai susunan nota ballroom…kalau tu yang diminta, aku dengan suka hatinya memberi…

lepas ni, apa nak jadi, jadilah..aku dah penat melayan kerenah macam ni….nak sangat kan….!!!!!!!

23 November 2010

SPM 2010


untuk calon-calon Sijil Pelajaran Malaysia yang mula menduduki peperiksaan hari ni….sila pastikan segala kelengkapan alat tulis mencukupi..karang tambah tekanan pula bila ada alatan yang tertinggal..walau pun, nampak remeh tapi kadang-kadang itu yang membuatkan keadaan kacau bilau nanti…fikir dulu sebelum jawab soalan…pada yang beragama Islam, amalkan doa sebelum membuka kertas soalan…paling penting, minta maaf dengan kedua ibubapa dan pohon restu sebelum melangkah ke dewan peperiksaan…keberkatan mereka amat-amatlah penting… buat sehabis baik yer adik-adik sekalian….

AL-FATIHAH

ALLAHYARHAMAH ZAITON BT MOHAMED

1952 – 2010

semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh-Nya dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman…

AL-FATIHAH

09 November 2010

Ceritera Bunyi Hon

kalau korang semua ingat hanya kuntuman bunga jer yang ada maksud disebaliknya, korang silap!!!
pernah tak masa driving, kadang-kadang kita dengar kereta yang berselisih atau kereta di belakang kita membunyikan hon?
aku seorang yang agak jarang menggunakan hon..bukannya apa buatnya pemandu tu ada sejarah lemah jantung ke, tak ke naya kalau dengan herdikan manja hon tu bisa membuatkan jantungnya luruh...
tapi, sekarang ni kerap juga la aku gunapakai...makin lama makin menguji tahap kesabaran aku di litar jalanan...sakit hati weh, bila ada di kalangan pemandu di Malaysia yang kurang cerdik dan peka di jalanan....
percaya atau tidak…
tahukah anda bahawa setiap bunyi hon itu ada maksud tertentu disebaliknya.

mari bongkarkan maksud disebalik bunyi-bunyi hon tersebut untuk anda sekarang. Please take note yer! hehe....

1x HON PENDEK - pemandu tu nak cakap “HAI”

           
2 x HON PENDEK - pemandu tu nak cakap “TERIMA KASIH” atau “JUMPA LAGI”


3 x HON PENDEK - pemandu tu suruh kenderaan depan tu cepat sikit (biasanya kat traffic light time dah hijau tak reti-reti nak jalan)


1 x HON PANJANG - pemandu tu beri amaran kereta lain bahawa diorang memandu secara merbahaya dan hampir menyebabkan kemalangan
<<< ni aku selalu gak buat...geram seh bila terjumpa pemandu yang sengal ubi di jalanan..pakai kereta mewah tapi bengap pun tahap mewah juga >>>

2 x HON PANJANG - pemandu tu marah “HOI!!!… BODOH XDER OTAK KE”
<<< pun selalu gak aku pratikkan di jalanan...teeetttttt.... >>>

4 X atau lebih HON PENDEK - pemandu tu cakap ;
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


 
“TIIILAM! TIIILAM!… TILAM LAMA, TUKAR BARU.. TIIILAAAM!… TIIILAAAAM!”

~jangan marah..ni sekadar lawak selingan menghibur hati di hari selasa yang sendu.. kredit untuk rakan setugas yang sudi melayangkan email ni untuk di kongsikan bersama.... =)

05 November 2010

Mari Bercinta

okey, mood bercinta sudah mari...hahahha....takda la mood sangat pun....
cuma tertarik dengan lagu dari Aura Kasih yang aku dok dengar masa rancangan Mari Menari di mana lagu ni menjadi tugasan untuk pasangan Razif...



sangat comel bukan mereka menari..untuk info, aku tertarik dengan pasangan ni masa minggu kedua...tema etnik kalau tak salah aku...terlepas pula konsert minggu pertamanya..tapi, serius, aku sangat teruja menyaksikan langkah dansa mereka..harap sangat moga-moga langkah mereka berterusan sehingga ke minggu Final dan kalau boleh biarlah bergelar juaranya..ngeh...ngeh....ngeh...

mana puas nak dengar lagu yang sekejapan ni kan...nasib baik ada seorang kenalan yang sudi meng'tag' video ni laman sosila muka buku aku....credit to nad



layannnnnn.........

02 November 2010

Be Part of ChurpChurp Today!

korang perasan tak sebarang pertambahan info dalam blog ni??? apa, tak perasan….?! cuba buka mata tu besar besar dan jelajah setiap perincian sudut blog ni…hah, ada yang dah perasan…comel kan…


untuk maklumat korang, nuffnang memperkenalkan satu lagi ahli keluarga mereka iaitu churpchurp….apakah ia churpchurp???

adakah ianya lollipop???

atau mungkin ianya sejenis permainan…owh, tidak sama sekali…

churpchurp merupakan satu lagi medium untuk korang menjana pendapatan dengan bertindak sebagai ejen promosi secara tak langsung..kenapa aku katakan secara tak langsung…sebabnya tanpa sedar korang membuat promosi menggunakan laman sosial masing-masing iaitu twitter dan facebook….zaman sekarang ni, siapa yang tiada facebook..mai habaq kat chek…rata-rata semuanya ada....baik adik beradik, pokcik mokcik malahan jangan terkejut kalau ada juga datuk nenek bertanya khabar dengan cucunya mengunakan facebook! hebat bukan….

disebabkan itu, prospek untuk promosi menjadi semakin luas….dengan hanya memuat naik status di kedua-dua laman sosial tersebut, korang boleh menjana pendapatan….tapi sebelum korang dibenarkan berbuat demikian, korang kena la buat pendaftaran dulu..mana boleh aci redah jer….selesai membuat pendaftaran, korang akan di berikan tugasan untuk memulakan sesi muat naik itu…ada yang dah jana pendapatan pun…contohnya redmummy…kejayaan beliau menjadi perintis untuk aku menjana pendapatan…korang jangan la tanya berapa sen yang aku dah dapat…sah-sah la aku pun baru je join da club…jadi, moh le sama-sama cari duit…

semua suka duit kan.., haip, jangan nak tipu yer…tengok, mata korang dah tertera simbol RM tu…

01 November 2010

November sudah....

apa yang istimewa di bulan november???

aku ada beberapa agenda yang perlu dilunaskan...
antaranya:-

sesi gathering with my x-schoolmate
kunun dah bersara tapi aku memang alah kalau di pujuk rayu ni...ceh...kesian aku kan....tapi takpa, kali ni aku dah nekad...walau 5 orang saja yang setuju nak memeriahkan acara, ianya tetap akan berlangsung....tunggu ya kawan sekalian....

sesi pecah otak
ya, bulan ni menyaksikan banyak peperangan manja bermula...sumpah aku sangat nervous tahap cipan....muahahaha...lima tahun seh tak mengadap exam war ni....please pray for me ya'....

hari jadi dan hari tak jadi
beberapa insan terdekat akan menyambut hari pertambahan usia mereka...itu pun kalau aku berkesempatan untuk meraikan...happy birthday in advance...hikhik...

setakat ni, tu je kot agenda aku..opps, ada lagi satu agenda utama...

sesi berjimba-jimba bersama girlfriends
sebelum mereka bertukar status, harus ada sesi yang terakhir...okeh, need to check my schedule..ayark, cam tak cukup masa je...

adooooiiiiiiii.........................

31 October 2010

Kesihatan Memburuk...

rentetan dari kepadatan jadual dalam hidup telah mengundang incik selsema...oohhh...tidak....tu la petanda yang cukup aku tak suka...kenapa??? sebab bila incik selsema mula menampakkan dirinya, beliau akan memanggil sekali BFFnya iaitu cik demam, incik sakit tekak dan juga cik batuk...
bila semua ni bergabung meletup...sah-sah sistem badan akan mengalami rencatan...makanya, segala aktiviti akan mengalami gangguan....huh....
harap-harap, ianya cepat pergi....tolong ya, minggu depan aku dan mula berperang....

28 October 2010

AL - FATIHAH

gambar ihsan incik google
 di anggaran waktu ini aku kehilangan beliau....kini genap lapan tahun pemergiannya dan rindu itu tetap aku yang punya....semoga Allah terus mencucuri rahmat ke atas rohnya.... 
AL - FATIHAH

27 October 2010

Kekalkan jelah....

aku tak faham kenapa setiap kali filem di dramakan atau drama di filemkan atau pun drama tunggal dijadikan bersiri, mesti akan berlakunya pertukaran pelakon....???!!! tak boleh ke kekalkan je watak tu??? tak kisahlah kalau ada watak baru di wujudkan tapi, pelakon yang sedia ada jangan la pulak disingkirkan…mood lari okeh….


contoh yang paling dekat,  Kau dan Aku musim kedua di mana watak Mila dimatikan dengan cara konon-kononnya pi belajaq kat oversea..apa kes???sah-sah la pompuan tu watak utama, tup-tup musim kedua takda pula kemunculannya….punyalah bersusah payah si Akim nak dapatkan Mila pada musim pertama alih-alih, musim kedua tarak…memang tak masuk dek akal…

barisan pelakon musim pertama
contoh kedua pula ponti Anak Remaja di mana rasanya semua pelakon di tukar kecuali watak Ponti yang masih lagi dipertahankan oleh Liyana Jasmay…yang paling tak best bila watak tiga orang sepupu iaitu Mubin,Farid dan  juga Murni dimatikan dengan alasan yang sama, pi belajaq kat oversea…alamak, takde ke alasan yang lebih kreatif untuk di guna pakai…aku yang ternanti-nanti episod pertama boleh pula ketiduran setelah 30 minit ceritera di tayangkan….

tak tau la kalau aku yang sememangnya ngantuk dek kekurangan tidur atau perjalanan ceriteranya yang bosan nak maut…entah la…serius, bab-bab pertukaran pelakon ni memang membuatkan mood aku spoil…tolonglah weh, kalau nak buat sambungan ke apa, tak perlu la tukar pelakon…kalau nak tukar juga, tukar semua sekali macam Datuk Yusuf Haslam buat…tapi kalau boleh, toksah la tukar…payah ek nak kekalkan barisan yang sedia ada??????

26 October 2010

Percaya....


korang percaya dengan fatwa pujanggan ni tak?? kalau tanya pada aku, tentu aku percaya…sebabnya???? tak guna pertahankan sesuatu atau seseorang yang bukan milik kita sebab sekukuh mana kita pertahankan pun, kalau sudah tertulis yang ianya bukan hak kita lambat laun ia tetap akan pergi…jadi, percaya pada ketentuan Ilahi dan kalau betul ianya milik kita, pastinya akan kembali pada yang empunya…

22 October 2010

berubah hati...

rasanya semua orang pernah mengalami situasi yang tertera di atas…baik dari segi positif mahu pun negatif…ya, di ketika ini aku pun mengalami simptom yang sama di mana berubah hati dari facebook ke twitter…hahaha…entah kenapa makin lama aku rasa facebook mula hilang privasi…apatah lagi peranan facebook seolah-olah bertukar menjadi sesuatu yang mesti ada…sebab tu lah, jangan terkejut kalau segala sepupu sepapat tok nenek semua ada facebook sendiri…betapa teknologi mengubah persepsi manusia di kala ini…tentu ada pro dan kontra kan…emmm, tepuk dada tanya minda…baik buruknya sesuatu itu, kita yang jadi pencorak…

okeh, bukan isu laman sosial yang aku nak ceritakan dalam entri kali ni sebaliknya terpanggil (cewaahhhm, ayat..!) untuk mencoretkan isu perubahan hati apabila aku berbual dengan salah seorang insan kesayangan…macam biasa lah, konflik yang melanda dalam sesuatu perhubungan…tak gaduh cam tak meriah pula kan…sesekali kena la bermasam muka untuk mewarnai lagi kehidupan….hehehe..tapi, kalau asyik bergaduh pun bosan juga..macam takde kerja lain asyik dok bertekak 24 jam…

selaku kakak yang berdedikasi, aku pun menunjukkan sikap keprihatinan untuk bertanya…yalah, susah kalau nak lontarkan komentar kalau aku tak tahu perkara yang sebenar..takkan nak bagi info tanpa berlandaskan maklumat yang sahih…risik punya risik, isu cemburu keluar…aku dah dapat agak…selalunya isu ni yang paling popular di antara isu-isu yang lain…aku pun bagi la sepatah dua kata-kata semangat pada beliau…apa yang aku katakan, tak perlulah dihuraikan secara terperinci di sini..cukup kalau aku dan dia je yang tahu..tapi aku tahu dia tak baca pun blog ni..ngeh..ngeh…

pada aku masalah terbesar bila tiada kepercayaan dalam perhubungan…tak kiralah persahabatan ke, percintaan ke atau pun kekeluargaan…itu adalah asas penting…bila takda kepercayaan tu yang terjadinya kongkongan…mula-mula cubalah untuk bertahan..ayat keramat,

“nak buat macam mana sayang punya pasal”

tak pun,

“cinta itu buta”

nilah ayat yang cukup aku menyampah tahap dewa…takda maknanya cinta itu buta…orang yang bercinta tu yang sebenarnya buta hek…siapa boleh bertahan dengan sikap yang negatif ni, cuba habaq mai kat chek..!!! takkan mampu bertahan lama punya…nak pula bila dah mengalami fasa peningkatan dalam perhubungan iaitu perkahwinan..hari-hari akan mengadap muka masing-masing..time bercinta lain…agak-agak gaduh je, tutup handphone..abaikan SMS..cuba pratikkan benda yang sama selepas berkahwin…takkan boleh punya..sah-sah satu rumah..mana nak lari.. =)

tu yang perasaan rimas akan menjengah….bila dah mula rimas dengan kongkongan, terhasillah sikap bosan…jadi, bila dah bosan dengan perangai pasangan masing-masing (yang negatif ya), masa ni hati dah start bertukar rasa…jadi tawar hebeh...

bila hati dah tawar, terciptalah kes cureng bila dah mula beralih kasih pada orang lain atau mungkin kalau tak cureng, perhubungan akan ditamatkan dengan kadar segera…mau tak, sebab dah tak sanggup nak mengadap perangai cemburu buta…

oleh itu, wahai rakan-rakan blog ku sekalian, janganlah amalkan sikap cemburu buta ni..merbahaya…!!! yang pasangan pula, janganlah ngada-ngada nak cureng..cubalah untuk setia…kadang-kadang sikap cemburu tu pun berpunca dari diri sendiri..kalau dah pasangan kita gatal mengenyam, sah-sah la cemburu menjelma…sama-sama jaga perhubungan supaya lebih harmonis….perbaiki kekurangan masing-masing..memanglah takda manusia yang sempurna tapi sekurang-kurangnya kita berusaha ke arah kesempurnaan..kan etika perhubungan adalah untuk melengkapi antara satu sama lain…

20 October 2010

Tolong fikir dulu ya sayang....

bukan mudah untuk buat keputusan yang akan menentukan corak masa depan kita..terpanggil untuk aku dedikasikan entri ni untuk beliau…perbincangan dari hati ke hati tempoh hari, mudah-mudahan beliau dapat mencapai kata sepakat….sebagai teman, aku turut teruja dengan apa yang di dengar cuma hati kecil aku sedikit kerisauan….bukan apa, dia aku kenali hampir tujuh tahun dan pastinya ceritera hidup kitaorang bukan lagi rahsia…kesedihan dan kegembiraan di kongsi bersama….tercuit hatinya, aku yang marah dengan si pelaku…lebih kurang gitulah perjalanan persahabatan kitaorang….

di saat dia perlukan buah fikiran aku, pastinya tanpa teragak-agak aku memberi…disebabkan itu juga, kerisauan bertamu di hati…yalah, aku risau kalau ada yang mengambil kesempatan di atas kebaikan dan ketulusan hatinya…sungguh, pada aku dia ni terlalu baik sehinggakan mudah untuk orang lain pergunakan…dari segi material dan juga hati nurani… sebagai sahabat aku dah pun jalankan tanggungjawab..segalanya terletak pada dia…

titipan pesanan untuk BFF aku tuh, fikir masak-masak sebelum buat apa jua keputusan…sebagai kawan, aku sokong apa je keputusan yang bakal kau buat nanti….

18 October 2010

My Girlfriends...

ni gambar dua orang teman aku.. 


yang tengah tu cik Sarah…sedikit info mengenai beliau, dialah satu-satunya umat yang panggil aku menggunakan nama Naa…dan serius aku sangat suka bila orang panggil aku nama tu..feeling ayu sekejap…hikhik…dan yang kiri tu pula tak perlu diperkenalkan lagi…dia ni dah kira famous kat blog aku…selalu sangat aku ceritakan perihal beliau…

kedua-duanya sengal dan poyo tahap dewa tapi, aku tetap sayang kat dorang dan terima tahap pe’el kurang matang dorang tu dengan redha…ngeh..ngeh..ngeh….suka hati aku je label budak berdua ni cam gitu..tau dek dorang, sah-sah aku kena gulai asam pedas…

tapi tak kisah la..blog aku kan…suka hati aku la nak tulis apa pun…hikhik…buat julung-julung kalinya kitaorang dapat keluar bertiga…kalau dengan cik Akis tu dah selalu sangat dah tapi kemunculan cik Sarah atas usaha aku menjejaki beliau sangat-sangat la membuatkan aku dan cik Akis teruja… =) nak pula memang aku ternanti-nanti detik itu….

makanya, temujanji di buat dan aku terus bergegas dari bangi menuju ke kepala singa…sunway pyramid la tu…

Sarah & mine
Akis's fav
also Akis's fav
Sarah choice
my fav
perbualan dari Secret Recipe membawa ke Starbucks (yang ni aku kena bagi kredit pada cik Sarah sebab belanja minum..thanks sayang..lain kali belanja lagi okeh….) 

girlfriends
 sesi umpatan berlangsung lebih kurang 6 jam…banyak perkara yang di borakkan..berbakul-bakul ceritera juga la aku perlu story-mory kan pada cik Sarah yang dah ketinggalan keretapi tanah melayu..tulah, sapa suruh membawa diri..

tapi, jangan risau kali ni dia dah takda bawa-bawa diri bagai…aku dah ikat dia ni dengan tali kapal…hahaha….jadi, satu permulaan yang baik dan pastinya, kitaorang akan plan lagi sesi umpatan seterusnya….suka aku tengok bila girlfriends aku ni bahagia dengan kehidupan masing-masing….dan untuk korang berdua yang mana aku dedikasikan entri khas ni, aku sayang kat korang sampai mati dan memang pun korang la sahabat sejati yang sabar melayan kerenah baik aku setiap masa dan ketika… (pujian ni mengharapkan balasan tau…paling koman pun dinner kat Concorde…muahahaha…)

Senyum by Malique feat. Najwa

~ aku mengaku yang aku memang seorang yang positif..walau pun ada kalanya, nilai positif tu tercabar tapi, sedaya upaya aku menolak aura negatif dari bertamu di hati…kenapa??? sebab aura negatif tu rasanya tidak enak langsung..jadi kepada mereka yang gemar berfikirkan negatif, sila la ubah diri anda…rugi sebenarnya bersifat begitu…memandangkan aku berjiwa positif, suka aku mencari lagu yang turut terselit elemen tersebut yang mana boleh digunapakai dalam kehidupan…sebagai contoh lagu dari Malique Too Phat ni…


Senyum - Malique feat. Najwa

Senyum senyum senyum
Senyum senyum

Verse
Kacak luar
Kacak dalam
Kacak dengar sini

Kalau saya senyum
Awak mesti senyum sekali
Kalau kita senyum
Semua orang berjangkit
Bila semua orang senyum
Dunia tiada penyakit

Chorus
Senyum
Tak perlu kata apa-apa
Senyum
Tak perlu kata apa-apa
Senyum
Tak perlu kata apa-apa
Senyum
tak perlu kata apa-apa

Akhirnya sempurna tiga album pertama
Bunyi macam koleksi hits terbaik orang lama
Dah ku kata ku takkan henti sampai tua bangka
Kalau habis abjad aku rap dengan angka
Satu dua tiga anugerah diterima
Oh itu tahun lepas tahun ini cuma dua
Tersenyum tiap kali kalah dengan Nurhaliza
Ditertawakan oleh anakku Inca Medina

Oh Inca Medina orang secantik nama
Cantik luar cantik dalam cantik macam mama
Hati macam grandmanya anginnya macam papa
Kalau dah merajuk nampak muncung sampai sana
Sebelum jadi drama dah tahu nak buat apa
Nyanyi balik lagu ayat lama ayat mama
Wanita hari ini jaga sensitiviti
Kalau buah hati merajuk boleh cuba ayat ini

Ay cantik luar cantik dalam cantik dengar sini
Kalau cantik senyum cantik mesti cantik lagi
Senyum sikit nak tengok ada tak lesung pipit
Kalau tak ada pun aku masih mahu cubit

Ulang Verse

Ulang Chorus

Ay buai tinggi-tinggi sampai ke puncak awan
Dengan kumulus dan nimbus aku berkawan
Aku bukan rupawan aku bukan jutawan
Tapi aku punya satu senyuman yang menawan

Baru mukadimah nampak macam sudah tertawan
Dengar kata hati perasaan jangan dilawan
Kalau takut mula-mula kita boleh berkawan
Duduk dulu biar ku belanja kopi secawan
Apa rasa sentiasa jadi bahan perhatian
Apa rasa jadi cantik kacuk cina pakistan
Apa rasa jadi seksi suka tak diperhatikan
Apa rasanya terima bertubi-tubi puji-pujian

Tu boleh pun senyum cantiknya gigi
Sepuluh markah penuh seharusnya ku beri
Wanita hari ini harus pepandai puji
Kalau dia jual mahal boleh cuba lagu ini

Ay cantik luar cantik dalam cantik dengar sini
Kalau cantik senyum cantik mesti cantik lagi
Senyum sikit nak tengok ada tak lesung pipit
Kalau tak ada pun aku masih mahu cubit

Ulang Verse

Ulang Chorus

Ulang Verse

~ meriahkan nilai positif dalam bait-bait lagu ni…jadi, siapa kata lagu memberi impak yang negatif!!! Sebenarnya bergantung pada diri sendiri jugak…setiap perkara ada sisi baik dan buruknya…tinggal lagi kita nak pilih yang mana…kita sebagai pemilih mutlak, jadi hindari nilai negatif dekati nilai positif…

15 October 2010

Kekanda Adinda

Oh kekanda jangan iri hati

Dinda naik pangkat lagi
Oh adinda kanda mana dengki
Malah kanda support bini

Jadi dinda mahu mengambil masa
Tapi kanda mahu segera
Dinda ingin berjaya dalam kerjaya
Tapi kanda mahu cahaya mata

Dinda belum bersedia
Kanda dah beria ria
Jadi yang mana satu
Tak perlu bertengkar
Tak perlu bermasam muka

Oh adinda tolong jangan lekas curiga
Lekas cemburu buta
Oh kekanda dinda perlu berhati-hati
Tak rela dikongsi

Kanda kerja overtime terlebih masa
Itu yang dinda harus berwaspada
Ini semua demi masa depan keluarga
Dengan dinda atau sebaliknya

Kanda kerja malam
Dinda kerja siang
Jadi bila nak bertemu

Tak perlu bertengkar
Tak perlu bermasam muka

Oh adiwira dewataku
Mari ikut cara Dinda
Oh Tun Teja intan permata
Mari ikut cara kanda

Bagaimana bagaimana kita nak selesaikannya
Apa keputusannya

Oh kekanda mari nyawa
Kita cuba komunikasi
Oh adinda mari sayang
Kita cuba toleransi

Walau kita janji sehidup semati
Kita berlainan
Kanda polar kutub utara
Dinda kutub selatan

Komunikasi sikap toleransi
Itu yang kita perlu
Tak perlu bertengkar
Tak perlu bermasam muka

Walau kita sering dengan cara masing-masing
Kanda yang perdana
Dinda yang utama
Kanda segalanya
Dindalah nyawa
Kita tetap bahagia bila bersama sama

Bahagia bersama

Bersama selamanya

Bahagia selama-lamanya

~mula-mula aku dengar lagu ni, hati dah berdetik “lagu apa la nih??” tulah dia, memang kita sukar menerima pembaharuan..tapi lama-kelamaan diri menjadi biasa…lagu ni bersifat santai..bak kata mak aku, “macam taknak nyanyi jer..” hahaha..mak aku pun dah pandai jadi pengkritik tau sekarang ni..muzik pada aku, bersifat universal…tak kisah la macamana bunyi dan nadanya asalkan boleh diterima dan bersifat mesra pendengar…tak semestinya, lagu yang pembawakannya sedikit berat boleh diterima..ada kalanya, kita inginkan sesuatu yang ringan untuk mudah di hadam oleh akal pemikiran…aku paling suka tang

‘Oh adiwira dewataku
Mari ikut cara Dinda
Oh Tun Teja intan permata
Mari ikut cara kanda’

Nampak tak penggunaan bahasanya??? tak salah kita memartabatkan bahasa ibunda kan…itu jugalah salah satu penyebab aku tertarik dengan lagu ni…
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...