05 September 2013

Syukur

Assalamualaikum

Sepanjang menyepikan diri dari dunia blog ni, banyak yang terjadi. Ada baik dan buruk. Biasalah, nama pun kehidupan. Kena ada pasang surut. Kalau selalu indah je, sah ada yang tak kena dengan kehidupan korang. 

Ada kalanya, benda yang jadi ada hikmah tersembunyi yang kita tak nampak. Sungguh, aku terkesima dengan persepi segelintir manusia yang sering menyalahkan itu dan ini sedangkan penilaian waras patut dijadikan asas. Berhenti menjadi pengadil yang memberi terjemahan peribadi dan bersifat berat sebelah. Fitrah manusia akan rasa marah, sakit hati dan pelbagai lagi perasaan negatif. Memang. Aku tak nafikan tu. Tapi akal dikurniakan untuk menghasilkan penilaian bijak. Ambil nafas, tenangkan perasaan baru keputusan di capai. 

Kadang-kadang, positif aku ni pun terbabas bila berdepan dengan perkara yang menguji kesabaran. Tiga benda yang ku kira sangat-sangat menguji bila isu keluarga, diri sendiri dan kehidupan di jadikan bahan untuk jajaan cerita. Pelik bin ajaib dengan golongan ni yang mungkin takda aktiviti sampingan dalam kehidupan masing-masing sampai kena dok menyibuk dalam rangkaian kehidupan orang lain. Salah satu penyebab kenapa laman sosial facebook di tutup, nilah! 

Apa pun, still bersyukur dengan apa yang dikurniakan dalam kehidupan. Jangan jadi tamak, nak minta macam-macam. Allah ada alasan tersendiri. Jangan pertikaikan. Paling penting, nikmati kehidupan dengan riang ria tapi dalam keadaan terkawal. Jangan lebih batasan, sebab nanti yang sakit diri sendiri. 

Sayangi diri sebelum nak kongsi sayang dengan orang lain.

With love

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...